Konguta kooli õpetaja Pille Granovski kirjutab, et ettevõtlusõppe raames õpivad õpilased märkama probleemides takistuste asemel võimalusi.
Benjamin
Franklin on öelnud: „Tell me and I forget, teach me and I may
remember, involve me and I learn.” („Räägi mulle ja ma unustan,
näita mulle ja jätan meelde, kaasa mind ja ma mõistan”).
Ettevõtlusõppel on
minu arvates palju laiem tähendus kui esmapilgul hoomata võiks. Olen üsna tihti
kokku puutunud arusaamaga, et ettevõtlusõppe ainus eesmärk on õpetada lastele
rahatarkust ning arvepidamist. Ettevõtluse huviringis osalevate õpilaste
vanemateltki on tulnud tagasisidet, et miks tegeletakse tunnis fantaseerimise,
jutustamise ja mängimisega, sest peaks õpetama hoopiski rahaga ümberkäimist.
Olen nõus, et rahatarkus on väga oluline, kuid hariduse kontekstis on
ettevõtlusõppel palju sügavam ning laiem eesmärk. Õpilastes tuleb arendada
ettevõtlikkust, loomingulisust, algatusvõimet, julgust, probleemide lahendamise
oskust. Eesmärgiks on suurendada ühiskonnas ettevõtlike inimeste hulka ning
tagada selliste isikuomaduste ja hoiakute kujundamine, mis aitavad kiiresti
muutuvas maailmas hakkama saada, ning selle kõrval arendada ettevõtlusalaseid
teadmisi ja oskusi.
Õpilaste loovuse ja
kriitilise mõtlemise edendamiseks tuleb lahendada probleemülesandeid, eriti
selliseid, mis on seotud päriseluga. Ettevõtlusõppes on hea võimalus arendada
õpilastes oskust probleeme märgata ning tajuda neis peituvaid võimalusi.
Õpilaste elu ei pea olema mugav, sest just ebamugavus ning kitsikus sunnivad
mõtlema ning lahendusi, ka ootamatuid, leidma. Õpilastel peab olema võimalus
eksida ning vigu teha. Õpilasi tuleb innustada mõtlema „raamidest välja”.
Igast lapsest ei saa
ettevõtjat, kuid õpetajana on minu ülesanne püüelda selles suunas, et iga laps
mõtleks ettevõtlikult ning oleks enesekindel, majanduslikult mõtlev ja
algatusvõimeline. Üheks põnevamaks
tegevuseks ettevõtlusõppe raames on minu õpilased hääletanud poe mängimise. Me
teeme seda tihti ning väga erinevate klassidega. Minu arvates on see
fundamentaalne tegevus, mis aitab õppida valikute tegemist, arendada
majanduslikku mõtlemist, harjutada arvestavat ning viisakat käitumist, abi
palumist, erinevates olukordades hakkama saamist, koostööd. Lisaks saab
käsitleda reklaami mõju inimeste elule, juhtida tähelepanu globaalsetele
probleemidele maailmas jne.
Oma ala spetsialistid on õpetaja partnerid koolis
Poes käitumist ning
hakkama saamist peegeldas hästi meie kooli projekt „Söönuks 1 euroga”, mille
raames sõitsime Lõunakeskuse Maksimarketisse. Seal pidid õpilased ühe euro
eest komplekteerima omale tervisliku lõunasöögi (ostma joogi, midagi soolast
ning midagi magustoiduks). Projekt õpetas, et lastel on väga raske loobuda oma
harjumuspärastest ja eelistatud toodetest, lisaks oli keeruline suhelda
võõraste inimestega, sest ei julgetud abi paluda. Raskusi oli koostöös
kaaslastega
ning ka kaalukaubaga,
raskusi oli arvlemisel ja toidu tervislikkuse üle otsustamisel. Samas aga
hindasid lapsed ja ka lapsevanemad seda projekti äärmiselt kõrgelt, sest
pidasid projekti väga õpetlikuks ja kasulikuks.
Ettevõtlusõpet peaks
õpetama koostöös ettevõtjatega ning oma ala spetsialistidega. Oleme oma koolis
palju kasutanud „Tagasi kooli” algatuse võimalusi. Kahjuks on meie juurde
jõudnud vaid kümme protsenti nendest, keda oleme kutsunud, kuid need, kes on
meie küllakutsele vastanud, on tõeliselt inspireerivad inimesed. Ühe „Tagasi
kooli” saadikuga õnnestus meil välja töötada projekt, kuidas 5. klassile
investeerimist õpetada. Koostöö käigus valmis meie klassile virtuaalne investeerimise
mäng: iga laps sai enda kontole 10 000 eurot ning sai ise osta ja müüa
aktsiaid. Hinnad muutusid vastavalt börsile. Alguses tundus see teema nii
lastele, lastevanematele kui ka minu kolleegidele ääretult keeruline ning arvati, et sellest ei tule
midagi välja, sest õpilased on liiga noored. Kardeti, et idee realiseerumine ei
ole jõukohane. Valmistasime aga väga põhjalikult ette, et õpilastele teemat
ning termineid arusaadavalt selgitada, lisaks toimus projekti lõpus tõsine
analüüs, kus selgitasime, mida me õppisime, mis läks hästi, mida teisiti teha.
Õpilastele oli
sellest kogemusest väga palju kasu, sest nad õppisid eesmärke püstitama, plaane
koostama, strateegiaid jälgima ning vastutust võtma. Sellest kogemusest õppisin
mina õpetajana, et õpilastele pole vaja alati kõike liigselt lihtsustada. Tuleb
rääkida asjadest nii, nagu on ning tagada neile isiklik kogemus teemaga.
Õpetatud
abitus ei vii elus edasi
Olen oma töös jõudnud arusaamiseni, et õpetaja ei tohiks õpilaste eest
ära teha seda, mida on õpilased võimelised ise tegema. Meie
klassis on kõik klassikorralduslikud asjaajamised klassivanema ülesanded. Ta
peab käima koolijuhatajaga kohtumas, vajadusel avaldusi kirjutama ning jälgima
kodukorra reeglite täitmist. Meil on koolis mitmeid üritusi, mida peame
korraldama. Lasen sellistel puhkudel õpilastel alati endil ideid genereerida
ning mõelda, mida ja kuidas nad teha tahavad. Nii õpivad nad ideid genereerima,
neid kaaslastele tutvustama ning ka ellu viima.
Õpilaste kaasamine
koolikorraldusse on väga oluline, nende ideed ning lähenemine
võivad hämmastada.
Näiteks mõtlesime õpilastega, kuidas saaks tunde huvitavamaks muuta. Õpilased
leidsid, et õpetajad peaksid hakkama kasutama Minecrafti mängu õppevahendina.
Mõeldud, tehtud! Mu 5. klassi õpilased lõid ise veebilehe ning tegid ise ka
õppevideod, kuidas ja miks peaks seda strateegiamängu tundides kasutama!
Õpilaste
ettevõtlikkust tuleb märgata ning seda ka tunnustada. Tuleb ette olukordi, kus ei
ole parim mitte jäigalt ja jõuliselt tunni teemas püsimine, vaid otstarbekam on
tegelda õpilaste mõtete ning tunnetega. Õpetaja peab olema raamidest vaba ning
loominguliselt tähelepanelik ja julgustav. Õpetaja peab märkama!
Õppimisel ja
õpetamisel pole piire, seda saab teha kõikjal ja igal ajal. Igast olukorrast on
midagi õppida. Õpetaja ülesandeks on see „rosin” üles leida ja ettevõtlusõpe
pakub selleks väga palju erisuguseid võimalusi.
Õpilased ajusid ründmas |
Kooli olümpiamängud |
Õpilased programmeerimas |
Projektipäev Tagasi Kiviaega |
Autor: Pille Granovski, Konguta kooli 6.klassi õpetaja, ettevõtlusõppe ja maailmahariduse koordinaator
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar