Me räägime huvitavast koolist täna ja homme. Aga kui vaadata ajas natuke
pikemalt ettepoole? Kas kahekümne või viiekümne aasta pärast kogunevad endiselt
lapsed õpetust saama koolimajadesse ja klassidesse? Kas kooliaeg veel tuleb?
Samal teemal arutleti augustikuus Paides Arvamusfestivalil, kus Tartu Ülikooli haridusuuenduskeskus korraldas haridussüsteemi tulevikustsenaariumite mõttetalgud.
Teadusuuringute põhjal saab välja tuua 5 tõenäolisemat tulevikustsenaariumit[1].
- tsentraliseeritud ja efektiivne koolisüsteem,
- koolid kui kohaliku kogukonna keskused,
- koolide ja hariduse erastamine,
- koolid kui õppivad organisatsioonid,
- võrgustikupõhine haridus.
Mis on iga
lähenemise plussid ja miinused, kes haldab koole, kes vastutab õppesisu eest
ning mis juhtub kvaliteediga?
1. Tsentraliseeritud ja efektiivne koolisüsteem
Arvamusfestivali arutelu Hariduse alal |
Haridusasutuste
omanik on sellises süsteemis riik. Riigi tasandil otsustatakse kogu
hariduskorraldus: õppekava koos õppeprotsesside kirjeldusega (sh riiklik
õppevara ja metodoloogiline ja didaktiline baas), finantseerimine, eksamid jne.
Selline süsteem
loob tugeva välise stiimuli õppetööks, aga võib mõjuda halvasti õppija kui
indiviidi pädevuste kujundamisele, st õppimine asendub soorituste jadaga. Seejuures
on õpetajad raskustes tsentraliseeritud
süsteemist väljumisel.
Keskne teema
on ka riigieksamid, mis oma anonüümsuse
ja võrdse kohtlemise printsiibiga annavad võimaluse sotsiaalse sidususe
tekitamiseks ning objektiivsuseks. Eriti kõrgkoolidesse astumisel – välistatud
on isiklike tutvuste mõju. Teisest küljest sisaldub riigieksamites
ebahumaanne „masinavärk“ ja kõige paremini tunnevad oma õppijat tegelikult ikka
koolid.
Arvamusfestivali
debatil osalenud leidsid, et õppekavaarendus võiks jääda mingis osas riigi
tasandile ning riigi poolt oleks kehtestatud kvaliteedinõuded, kuid koolidele
jääks vabadus õppetööd korraldada. Sisuliselt oli see tunnustus praegusele
olukorrale. Täieliku vastutuse andmist koolidele õppekava arendusel peeti
ebamõistlikuks nii hariduse kvaliteedi kui ka kulutõhususe mõttes.
2. Koolid kui kohaliku kogukonna keskused
Saab rääkida kahte
sorti kogukonna ja kooli koostööst:
- kogukond loob kooli ja on tihedalt seotud selle hoidmisega, reeglina on need koolid mingi maailmavaate või väikese piirkonna põhised;
- kool loob kogukonna, st olemasolev kool kaasab õpilasi ja vanemaid otsuste tegemisse ja laiemalt tegevustesse kui vaid vahetu õppetöö. Samuti kaasatakse ümbruskonna asutusi ja inimesi ning tekitatakse enda ümber kogukond, mis on pidevas muutumises nii nagu õpilased tulevad ja lähevad.
Kogukondade
suuremat kaasamist nähakse üldiselt plussina, iseäranis lasteaias ja kooliea
alguses, kus on oluline turvatunde ja sidususe loomine. See aitab heas mõttes
ära kasutada vanemate teadmisi, oskusi ja ressursse ning lahendada keerukaid
probleeme: näiteks on tõestatud kooli ja kogukonna koostöö efektiivsus koolikiusamise
ennetamisel ja vähendamisel.
Üldiselt võiks
kogukondadel olla enam võimalusi kooliellu sekkuda. Riik seda ei piira, kuna
koolipidajad on Eestis reeglina kohalikud omavalitsused, kes ju esindavadki
kohalikke kogukondasid, ning neil on koolielu korraldamisel väga suur
autonoomia.
Riskina võib välja tuua seda, et kogukonnad on piiratud mingi kitsa
maailmavaatega ning seetõttu suletud teistele ühiskonnagruppidele. Ohuks on ka
kogukondade erinev võimekus koolielu korraldamisel ja selles kaasa löömisel ning
sellega kaasnev ebavõrdsus, st võimekate kogukondade lastel tekib eelis. Probleemiks
võib saada ka kogukondade vastutus, kuna KOVil on täna vastutus hariduse
pakkumisel, ülejäänud kogukonnal aga vaid õigused.
3. Koolide ja
hariduse erastamine
Hariduse
erastamisest saab mõelda peamiselt Eesti erakoolide näitel. Idee on üsna
sarnane kogukonnakooliga, kuna praeguses haridussüsteemis tekivad erakoolid
sisulisest (kogukonna) vajadusest – lapsevanemad ei leia endale sobivat kooli
ning loovad selle ise. Kogukonnapõhisus ei pruugi aga olla jätkusuutlik, sest
eestvedajate huvi lapsevanematena kaob (lapsed lõpetavad kooli).
Erakoolid saavad
võtta suuremaid riske ning tagada väiksemad klassid ja õpetajatele väiksema
koormuse, mis annab õpetajale omakorda võimaluse enesearenguks. Eesti suuruses
riigis ei jää meie hariduskultuur aga ellu, kui jäävad vaid tasulised
erakoolid, sest see tekitab kihistumise ja ebavõrdsuse suurenemise. Variant on
võtta kasutusele Rootsi süsteem, kus erakoolide loomine on soositud, kuid need
peavad olema lastele tasuta.
Kutse- ja
kõrghariduses on erakoolide oht selles, et need tekivad siis vaid erialadel, millest
on investorid huvitatud, nt IT-haridus ja majandus, samas kui nt filoloogid
surevad välja.
Arvamusfestivalil
tekitas rõõmsat elevust mõte, et Eestis on paljud koolid sisuliselt erakoolid –
kui direktor on 20 aastat ametis olnud, siis on tegu sama hästi kui tema
isikliku kooliga.
Koolide
kujunemine õppivateks organisatsioonideks tähendab muuhulgas seda, et õppimine
toimub aina enam koostöövõrgustike kaudu, mille kaudu luuakse püsivad sidemed
ülikoolidega uute teadmiste kaasamiseks ja kohalike ettevõtetega praktilise
väljundi saamiseks. Samuti tiheneb koostöö välismaa partnerkoolidega õpirände
osas ning rahvusvaheliste organisatsioonidega regulaarsete koolituste
läbiviimiseks.
See kõik nõuab
täiendavaid investeeringuid, mis ilmselt omakorda suurendab koolide
autonoomiat, kuid on ebaselge, mil määral soosib see suuremaid või väiksemaid
koole.
5. Võrgustikupõhine haridus
Võrgustik on
lai mõiste ning võrgustikupõhine hariduse omandamine võib toimuda väga
erinevatel viisidel, näiteks MOOCid jm internetipõhised kursused,
mitteformaalne ja informaalne haridus, rahvusvaheline õpiränne, iseseisev
õppimine, vabatahtlik tegevus jpm.
Selle stsenaariumi eelis on võime käia kaasas muutuva maailma vajadustega. Õppimine on paindlik: õppija saab ise otsustada, kelle juures, millal ja kus ta õpib. See toetab elukestvat õpet, õppija iseseisvust ja sisemist motivatsiooni. Õppija ümber on erinevad ja mitmekesise taustaga õppijad, mis rikastab õpet, ning võrgustiku kaudu on ka õpetajate omavaheline koostöö kergem.
Tuleb tunnistada, et tehnilised vahendid tervikliku võrgustikupõhise haridusruumi loomiseks on veel puudulikud. On oht, et väheneb ühiskondlik sidusus, kui kõik inimesed koonduvad oma võrgustikesse (kõlakambri-efekt). Lisaks tekib küsimus, kuidas tagada n-ö kvaliteetne õpe ning teaduspõhiste teadmiste edasi andmine, kuna erinevates võrgustikes on liikvel palju tõdesid ning faktipõhisuse ja kvaliteedi kontrollimine on raske. Tõsine on mure Eesti keele ja kultuuri püsimise pärast olukorras, kus kogu õppimine muutub rahvusvaheliseks.
Arvamusfestivali arutelul osalenutest kinnitasid paljud, et praktiseerivad juba praegu võrgustikus õppimist ning see osakaal suureneb lähiaastatel veelgi. Õhku jäid küsimused: kui kooli olulisus õppekeskkonnana muutub, siis mis on koolikeskkonna väärtus? Kuidas noor teab, millest ta huvitub ja kuidas seda toetada? Mis on lapsevanema roll sellises haridussüsteemis?
*
Arvamusfestivalil
jäi lõppjäreldusena kõlama, et riigi ülesanne on panna paika õppekava peamised
suunad, üldpädevused ja läbivad teemad, kuid mitte määrata liiga täpselt
ainealast sisu, sest see muutub kiiremini, kui me jõuame õppekava muuta.
Hea lugeja, missugusena kujutad sina ette Eesti
koolisüsteemi aastal 2057?
[1] http://www.oecd-ilibrary.org/education/networks-of-innovation_9789264100350-en
Tulevikustenaariumitest mõtisklesid ja kirjutasid TÜ haridusuuenduskeskuse haridushuvilised Silver Sillak, Eda Tagamets ja Angela Ader
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar