Kogemus Nõmme Gümnaasiumist
Esialgu ma ise kooli tagasi ei kippunud, aga kuna olen väga nigel ”ei” ütleja, siis lubasin kolleegi, kes ise pidevalt koolis tunde annab, komandeeringu ajal asendama minna. Olen seda nüüd kolmel korral teinud
Kooliks oli Nõmme Gümnaasium ja tegu oli gümnaasiumiklassiga – see tegi minu jaoks asja lihtsamaks, sest olin kuulnud, et kõige keerulisem vanuserühm on põhikool.
Õnneks ei olnud mul konkreetset teemat ees – sain rääkida seda, mida ise õigeks pidasin. Ja kuna monoloogid mulle ei istu, tegin paar meeskonnakoolitustelt tuttavat mängu. Teemasid oli kaks:
a) otsustamine (otsuste kvaliteet grupis vs individuaalselt)
b) läbirääkimised (win-win lahenduste leidmise praktika)
Peab ütlema, et mängude tulemus oli isegi parem, kui olen näinud pangas keskastmejuhtide juures sama rühmaülesande puhul. Teravaid pliiatseid on ikka igas klassis paar-kolm tükki. Kui nendega kontakti saad, siis on klass ”käes”.
Soovitan tagasi kooli minnes silmas pidada:
• Esimene reegel: 45 minutit on ÄÄRMISELT lühike aeg! Planeeri iga minut, sest tund pole mingi koosolek, mis võib 5 minutit ajast üle minna ja kus rääkimata teemad saad hiljem meiliga järgi saata. Meenutus kooliajast vene keele tunnist – kui oli oodata kontrolltööd, siis kõige osavama suuvärgiga klassivend üritas õpetajaga mingil intrigeerival teemal vestlust alustada. Vahel see õnnestus ja enne, kui keegi arugi sai, oli tund läbi!
• Teine reegel: kui midagi tähtsat tahvlile kirjutad ja näed, et keegi seda vihikusse maha ei kirjuta, ära muretse – tavaliselt on see juba ammu õpilaste telefoni salvestatud..
• Kolmas reegel: võta vabalt
Ma läheks uuesti!
Miks jälle tagasi kooli?
Liilia Mesila, Kärdla ja Orissaare kontorite juhataja
Juba paar tundi koos lastega arutelda pelgalt, kuidas rahaga ümber käia ja mida raha eest täpselt ikkagi osta ei saa, annab edasiviivat energiat päris mitmeks nädalaks. Nende siirusest, väikestest-suurtest muredest ja piirideta mõtlemisest on väga suur kasu. Need väikesed inimesed tuletavad meelde, et tihti kipume enda töös ette tulevaid probleeme lahendama klapid peas. Kui aga need klapid ära võtta, on kogu ilm lahendusi täis. Viimati näiteks õppisin, et raha eest ei saa mõtteid osta, aga kui lähed ja ostad pileti loomaaeda ja vaatad seal näiteks elevanti või ahvi, siis hakkavad mõtted peas juba ise keerlema. Võta näpust, on see siis kaudselt ikkagi mõtete ostmine või ei…Ja nii arutlesid 2. klassi lapsed!
Minu soovitus neile, kes veel „Tagasi Kooli“ raames tagasi kooli (kasvõi enda vanasse kooli) jõudnud ei ole: võtke see teekond kindlasti ette ja see saab olema aasta üks parimaid otsuseid, mida vastu võtnud olete.
Viimsi Kool: 5 oktoober ühiskonna õpetus: Kohanemine uue riigiga
Eric Reppo, arendusjuht, Group Finance, Group Risk and Treasury Division
Mina käisin Viimsi koolis 5. oktoobril. Minu poeg ja tütar käivad seal koolis. Mul oli kaks tundi: 9a ja 9d ühiskonna õpetus. Lapsed olid suured (ca 16 aastased).
Minu teema oli kohanemine uue riigiga. Minu vanemad olid sõjapõgenikud ja pidid kohanema Kanadaga. Mina kolisin Eestisse tagasi ja pidin kohanema siinse eluga. Rääkisin tudengitele enda ja oma vanemate kogemustest. Fookus oli just minu kogemusel, sest rääkisin, et kõik kodanikud mõjutavad seda, kuhu eesti riik liigub. Ei tohi lasta ennast igaühel mõjutada . Tuleb kaitsta enda enda põhiväärtusi. Teema oli tõsine aga nalja sai ka.
Õppisin, et 16-aastased on väga iseseisvad ja nad proovisid mulle kohta kätte näidata. Sain hakkama, aga kui oleks iga päev õpetaja siis põleksin ilmselt läbi.
10 nõuannet rahast ehk kuidas ja miks sai minust külalisõpetaja
Eilike Maarand, Põhja regiooni ärikliendihaldur, töökeskkonnavolinik
Juba väikesest peale on mul olnud soov esineda, aga seda on seganud lavahirm: sõnad lähevad sassi, lõug väriseb, käed higistavad. Minu ema ütles ikka, et oma hirmudele tuleb vastu astuda ja harjutamine teeb meistriks. Kui ma tulin 2009a tagasi lapsehoolduspuhkuselt, olin täis energiat ja vajasin uusi väljakutseid. Otsustasin ennast proovile panna külalisõpetajana.
Mäletan oma esimest tundi hästi. Rääkisin esimesele klassile 10-stnõuandest seoses rahaga. Käed higistasid, lõug värises. Mõtlesin, et kas tulen toime piiratud ajaga ega ma liiga raskete sõnadega ei räägi, kas nad saavad ikka aru, mida ma räägin. Kui tunni lõpus tulid õpilased minu juurde ja soovisid mind kallistada, siis tahtsid pisarad silma tulla. Hinges oli tunne- jess, sain hakkama! Järgmised korrad tundsin ennast juba palju kindlamalt. Ja sellest ajast peale olen käinud igal aastal tunde andmas, ennast proovile panemas. Ja see õnnetunne, et saan hakkama, see on igakord sama tugev nagu esimesel korral.
Soovisin noortega suhelda
Mari Hindov, turundusspetsialist, eraisikute turundus
Läksin Tagasi Kooli tunde andma, sest kohe kui panka kliendinõustajaks kaks aastat tagasi, siis soovisin rohkem tegeleda noortega. Endal on veel meeles, kuidas nooremana ei tahtnud väga hea meelega panka minna, sest see tundus alati hästi ametlik ja konservatiivne ja mõtlesin, et minu küsimused on ilmselt tobedad.. Tegelikult see ei ole üldse nii. Tagasi Kooli on just see koht, kus saab noortele näidata, et pank on tegelikult tore ja sõbralik koht, kus mitte ükski küsimus ei ole tobe ja kuhu võib oma murede ja rõõmudega tulla.
Õppisin seda, et klassi ees tundi anda ei olegi nii lihtne, kui alguses tundub :D Tahtsime teha tunni pigem sellise vaba arutelu teemalise, aga õpilased kippusid ikka olema kinni kooli reeglites ja neid vabamalt mõtlema panna oli küllaltki väljakutsuv.
Rääkisin igapäevapangandusest ehk koolikaardist kuni esimese suurema ostuni. Sellest,kuidas raha koguda, miks on vaja kindlustada, kas võtta ja kuidas võtta õppelaenu, mis on ISIC, kooli- ja noortekaart. Samuti ka ülikooliajast ja töötamiseste pangas. Julgustasime noori panka tulema!
Kooli, kooli! Ikka Tagasi Kooli!
Siiri Villberg, Lõuna regiooni asedirektor
Tagasi Kooli õpetajaks olen käinud selle toreda ettevõtmise algusest peale. Miks ma seda teen, pole endalt küsinudki:). See idee tundus lihtsalt nii tore ja üllas. Mäletan oma õpingutest, et koolihariduses oleks võinud palju muudki olla, et üldse oma isiklikus elus paremini hakkama saada. Sain aru, et nüüd avaneb mul see võimalus – noortele inimestele õigel ajal nõu anda, kuidas rahadega ümber käia ja mõningad mõtted kaasa anda, kui ees seisab esimesele töökohale minek. Pensioniiga on küll „valgusaastate taga“, aga sihtide paika panek algab just koos täiskasvanuks saamisega. Just sellised teemad on olnud mu leivanumbriteks mõned aastad. Täna näen, et digiajastu matab meid enda alla ja kindlasti on vaja noori just selles osas harida.
Niipalju, kui sellesse tegevusse olen energiat andnud, samapalju kuubis olen ka tagasi saanud. Noored on sellises koolitunnis väga avatud jahead kuulajad.
Selge on see, et esimestesse tundidesse minnes hääl värises ning kleidisaba võbeles, aga see möödus üsna kiiresti. Esinemist olen õppinud heade kolleegide pealt. Olen käinud ka meie firmasisesel esinemiskoolitusel, kus koolitatavate oskused pani proovile Gunnar Toomemets. Usun, et ta on pangas paljudele eeskujuks, sealhulgas ka minule.
Kõikidele kolleegidele pangas soovitan positiivse energialaksu saamiseks teekond Tagasi Kooli läbi käia.
Koolikogemused Türilt 2013-2015
Carmen Soomer – Põhja-regiooni ärikliendisuhe suurkliendihaldur
Mina läksin tagasi kooli 2013. aastal ja siis mitte enam laua taha õpetajat kuulama, vaid tahvli ette suhtlema. Just suhtlema, sest minu eesmärgiks pole olnud „kuiva ja tähtsa“ monoloogi pidamine klassi ees, vaid õpilaste kaasamine tundi ja teemasse. Muidugi on selle kaasatusega läinud nii ja naa...
Kõige agaramad vestluskaaslased olid Türi Põhikooli algklasside õpilased, nende innukus jagada valimatult oma teadmisi ja kogemusi ning lõbus meel olid nii köitvad, et isegi täna tuleb neid tunde meenutades naeratus suule. Nendele sai rahamaailma tutvustatud mängeldes, kõige populaarsemaks oli võimalus tutvuda erinevate rahatähtedega ultraviolettlambi all. Oh seda sädistamist, kui kupüüride saladused välja ilmusid.
Kõige arendavamad tunnid minu jaoks toimusid Türi Ühisgümnaasiumis abiturientidele. Teemade hulk oli lai, alates raha ajaloost lõpetades pensionigaga. Infot oli seega nende jaoks palju, kuid õpilased mõtlesid kaasa ja arutlesid teemade üle lõpuni. Nende mõtted ja väärtused olid peaasjalikult täiskasvanutele sarnased. Neil oli kogemusi rahamaailmas hulgaliselt. Ning loomulikult ei puudunud vestlusest ka peen huumor.
Koolidesse tagasi olen jõudnud tänu aktiivsetele õpetajatele. Olen neile südamest tänulik, sest tänu neile olen „nuusutanud“ ka koolielu teist poolt ning tundnud seda vastutust, millega nemad igapäevaselt kokku puutuvad. Sain aru, kui raske on kogu tunni ettevalmistamise ja läbiviimise protsess ning lapsevanemana tunnen suurt rahulolu, et minu laste eest koolis nii hästi hoolitsetakse.
Kaasa aga olen saanud teadmise, et raha on enamuse noorte jaoks midagi nii loomulikku, et igapäevaselt sellele ei mõelda. Leidus üksikuid, kes planeerisid ning kogusid raha suuremate ostude jaoks, enamus aga lootis vanemate (sh vanavanemate) peale. Pension ja investeerimine on noorte jaoks veel kauge tulevik, mille pärast ei ole täna tarvis veel muretseda. Küll aga pani nii mõnegi korraks mõtlema eluline näide säästmisest (kraanivesi vs poest ostetud pudelivesi), kuid ühe aasta pikkune ajaline perspektiiv tundus ikkagi nii pikk.
Kivimäe Põhikool 7. klasside matemaatika tund
Kristiina Bezus – nõustamiskeskuse teenindusspetsialist
Minu Tagasi Kooli mineku algatajaks oli hea kolleeg Mari Hindov. Ta oli otsustanud minna oma vanasse kooli tundi andma ning otsis seltsilist. Koos on ikka kindlam. Kooliks oli Kivimäe Põhikool, kus Mari õppinud oli. Meil oli jube ärevus sees, me ei teadnud, mida oodata ning kuidas lapsed meid vastu võtavad. Tegelikkuses ei olnud vaja pabistada --lapsed olid väga toredad! :) Koolitundund kulges huvitavalt, saime palju abi nii õpilastelt kui ka õpetajalt, kes aitasid oma küsimuste ja huviga. Tunnis arutasime üleüldiselt millega tegeleme ning mis on Swedbank. Millega meie tööandja tegeleb ning miks on elus matemaatika tähtis. Tore oli näha, kuidas lapsed huvi tundsid ning küsimusi esitasid.
Kindlasti lähen veel kooli, et veeta paar tundi koos lastega ja jagada nendega oma teadmisi. Väga vahva on sellisel moel anda omalt poolt anda midagi ühiskonnale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar