Iti Pällin, ettevõtja ja 3 lapse ema Foto: erakogu, kasutamine autori loal |
Kuulsin
kunagi raadiost, kuidas üks kristlik perekond ütles lause: „Enne laste saamist
oli meil kuus erinevat teooriat, kuidas lapsi kasvatada. Nüüd on meil on meil
kuus last ja mitte ühtegi teooriat.“ Ka koolirõõmuga on nii, et teooriaid ja
ideid on ju meil kõigil, aga kui oled kaks nädalat 30 lapse ees seisnud, ei
pruugi neist palju järele jääda. Sellepärast: kui järgnevat loevad minu või
minu laste õpetajad, siis palun mitte pahandada. Ma olen kõigile teile tegelikult
lõpmata tänulik, et te ikka hakkama saate, kui ka kõik teooriad koost
lagunevad.
Mulle
endale ei meeldinud koolis käia, ehkki sain kaaslastega läbi, õppisin hästi ja
olin hea sportlane. Mis mulle siis ei meeldinud? Ärkama pidi liiga vara (see ei
sobi mulle ka praegu), olin hommikul väsinud ja unine, kool ei tundunud põnev,
tegin lihtsalt oma õppetükid ära. Mis mind koolis rõõmustasid, olid
kunstiõpetus ja käsitöö – voolida ja maalida tundus nagu seitsmes taevas. Kahjuks maal kunstiringe
polnud… Teine tore asi oli muusikatund ja ma olen siiani tänulik väikese
maakooli õpetajale, kes meid kord ka laulupeole viis. Olin paljudes
asjades küll tubli, aga keegi koolis ei tegelenud minu tugevuste arendamisega, välja arvatud kehalise õpetaja,
kes meid küll võistlustele viis, aga
samas karjus meie peale viisil, mis koolirõõmu ära nullis.
Keskkool
oli juba toredam – olin tulnud pealinna spordikooli, toimusid trennid ja
laagrid. Aga õppimise osa jäi sama igavaks mõne üksiku erandiga nagu
inspireerivad kunstiajaloo ning kirjanduse tunnid. Võib öelda, et mul puudus koolirõõm,
sest harva suutis koolis mind miski innustada. Ma ei saanud piisavalt
inspiratsiooni, mul ei tekkinud seoseid ega põnevat tervikpilti.
Foto: erakogu, kasutamine autori loal |
Kui
mu kolm last kooliteed alustasid, selgus minu üllatuseks, et koolis pole vahepealse ajaga palju
muutunud. Ikka peab tõusma vara ning materjali läbi töötamine on
suhteliselt tuim ja igav töö. Ikka on nii, et mõned õpetajad on väga toredad,
mõned mitte nii toredad ja mõni üldse mitte tore. Ja nagu selgub, ei ütle ka minu
lapsed, et neile meeldib koolis käia. Nende sõnul on siiski asju, mis teevad
kooli „okeiks“ – sõbrad, ringid ja huvitegevus kooli juures. Ses suhtes on lapsed
minust õnnelikumas seisus, et nende kool pakub taskukohase hinnaga eriti palju
erinevat huvitegevust. Pilliõpe, kokandus ja puutöö – need kõik toimuvad kooli
juures, on osa koolist ja aitavad muuta koolis käimise meeldivamaks.
Aga
kool ise? Võrreldes minu ajaga teevad õpetajad tegelikult vahel väga ägedaid
asju, aga miskipärast ütlevad lapsed ikka, et kool on igav. Võib-olla on see
paratamatu, sest kõik muu ju ongi põnevam. Kui üldse kuskilt koolirõõmu juurde
saaks, siis mulle tundub, et igas lapses peaks üles leidma selle ühe asja,
milles just tema hea on. Kui see ei ole õppimine, sport, muusika ega kunst,
siis äkki ta on hästi tore ja meeldiv kaaslane? Äkki on tema see, kes alati teistele appi läheb või on ta hea eestvedaja, julge ja riskialdis ning valmis alati, pea ees, seiklustesse tormama. Lõpuks me ei tea,
mis hiljem elus enam rolli mängib, kas head hinded koolis või isikuomadused,
mis aitavad edukad ja vajalikud kodanikud olla. Mulle tundub, et igas õpilases tema tugevuse märkamine ja arendamine on
õpetajatele üks suuremaid väljakutseid ning arvestades laste arvu klassides ka pööraselt keeruline. Kuigi mu laste praegune
kool on väga tore, siis kindlasti oleks nende unistuste koolis lisaks rohkemale
liikumisele ja õuesolemisele ka natuke vähem lapsi klassis.
Uudistest
kuulsin äsja, et meid on tabamas kohe õpetajate põud. See viis mind mõttele, et
võib-olla alustasingi mõtisklusega valest otsast: võib-olla peaksime kõigepealt mõtlema,
kuidas tekitada koolirõõmu õpetajates? Kogu aeg räägitakse sellest, kuidas lapsevanem
peab endale aega võtma, et olla enda lapsele hea ema või isa, aga sama kehtib ju ka õpetaja kohta! Kui õpetaja ise on
rõõmus, siis ta ongi inimene, kes suudab lastes koolirõõmu tekitada. Seega
hoidkem õpetajaid ja meie lapsed on hoitud!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar