neljapäev, 12. november 2020

Ideid hariduslikeks rollimängudeks ja materjale inspiratsiooniks

Ligi poolteist aastat kestnud Põhjamaade Ministrite Nõukogu poolt toetatud projekti raames on MTÜ Peipsi Koostöö Keskus koos partneritega töötanud välja hulganisti praktilisi materjale neile, kel on huvi kasutada rollimänge töös laste ja noortega. 

Päriselu rollimäng ehk larp (Live Action Role Play Game) on mäng, milles osalejad kehastuvad erinevateks väljamõeldud tegelasteks. Rollimäng on kui lõpetamata lugu, kus on tegelased, kes loodud maailmas hakkavad koos tegutsema ning kus loo arengud sõltuvad juba mängus osalejaist. Osalejatel tuleb reageerida ja improviseerida just nii, kuidas tema arvates tema tegelaskuju käituks. Rollimängu saab edukalt kasutada ka hariduslikel eesmärkidel. Mujal maailmas on hariduslikud rollimängud tuntud edularbi nime all. Kuna eesti keeles sellele head vastet ei ole, siis oma tegemistes ja mängudes hakkasime oma projekti raames loodud mänge kutsuma õpilarpideks. Mis on hariduslik rollimäng ehk õpilarp, mis on selle kasulikkus ja mida see ühele koolitunnile juurde annab, sellest valmis 2020. aasta mais väike video: https://youtu.be/XPJQ2mNKL68  

Põhjamaade Ministrite Nõukogu ja Välisministeeriumi rahalisel toetusel töötati vabaühenduste Peipsi Koostöö Keskus ja Valge Karp koostööna välja kolm koolidele suunatud keskkonnateemalist rollimängu. Kel huvi katsetada, leiab stsenaariumid ja vajalikud juhised: 

Esimene õpilarp, NOA 2424 viib osalejad 303 aastat tulevikus edasi. Olukord maal on kliimamuutuste tõttu halb - paljud liigid on juba hävinud ning inimkond otsib uut kodu Marsil. Marsile on startimas kosmoselaev NOA, mis saab kaasa viia piiratud arvu ressursse. Erinevad grupid: toidutootjad, loodusteadlased, valitsus, hiigelettevõtted (korporatsioonid), kultuuritegelased – peavad jõudma kokkuleppele, milliseid liike ja varusid kaasa võtta. Mängus osalejail on erinevad huvid, soovid, motiivid, isikuomadused, mis teebki mängu põnevaks.

Teine õpilarp nimega Päikesepunk. Ka sellegi mängu tegevus leiab aset tulevikus. Elu maal on võimalik vaid orbitaalpeeglitele, mis ei lase üleliigset päikesekiirgust maale. Kuna kosmoses lendab ringi isasugust nodi, siis on saanud üks orbitaalpeegel veidi kannatada. Selle taas käivitamiseks tuleb saata keegi orbiidile seda parandama. Kuid seda tehes riskitakse inimeludega. Mängu eesmärgiks on panna osalejaid mõtlema nii keskkonnaprobleemide üle kui ka inimsuhetele ning sotsiaalsele ebavõrdsusele. Mis on Päikesepunk ja kuidas seda mängida, saab vaadata ka lühikesest õppevideost: https://youtu.be/pY0s_iq4sZA 

Kolmas mäng aga viib osalejaid tagasi minevikku. Aasta ilma päikeseta on saanud idee 1815. aastal Tambora vulkaanipurskest, mille tulemusel teatakse 1816. aastat ajaloos kui aastat ilma suveta. Mängus on aasta 1816. Väikene Suure-Kaalika küla kusagil Euroopas elab oma rahulikku elu. Seal on mitu talu, põllud, kariloomad, inimesed on Napoleoni sõdadest väsinud ja igatsevad taas rahulikku elu. Saabub kevad, kuid selgub, et midagi on valesti. Taevas on pilves ja suvest pole märkigi? …. Aasta ilma päikeseta“ on keskkonnahariduslik rollimäng, mis paneb mõtlema, mis juhtub siis, kui me päikest ei näegi… Mäng on suunatud pigem noortele ja täiskasvanutele. Keskseks teemaks on kliimamuutused ja nende mõju.

Haridusliku rollimängu NOA2424 testmine
Viimsi Gümnaasiumis 2020. aasta kevadel
Foto: Ederi Ojasoo

Need on vaid mõned mänguideed ja võimalused huvilistele tutvumiseks. 
Kel aga suurem huvi rollimängude vastu, tasuks kindlasti pilk peale heita septembris toimunud veebinaride järelsalvestustele, mis annavad teemade kaupa ülevaate rollimängudest ja nende kasutusvõimalusest: 

👉 Mis on õpilarp https://youtu.be/J1VFiyTNbso
👉 Mäng kui õpikeskkond https://youtu.be/_KYv7HfFxm4 
👉 Kuidas korraldada mängu https://youtu.be/Ip8GGwEJ1jw 
👉 Kuidas mänguks ette valmistuda https://youtu.be/jTZuWms1uqY 
👉Mängu mõju ja arutelu https://youtu.be/fMnGVF13ues


Ederi Ojasoo
MTÜ Peipsi Koostöö Keskus

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar