esmaspäev, 11. jaanuar 2016

1+1=3


Tartu Raatuse Kool on VeniVidiVici vahetusõpilasi võõrustanud juba tervelt kolme aasta jooksul. Ausalt öeldes ei ole täpset arvestust pidanudki, aga üle kümne peaks neid õpilasi kindlasti kokku olema, kes meie koolis vahetusõpilaseks olemist proovinud. Ka meie koolist on esimesed pääsukesed eelmisel aastal välja lennanud. Geograafia ulatub Kohtla-Järvelt Võrru, sealt Viljandisse, Haapsalusse ning koguni Hiiu- ja Saaremaale. Seega on kaetud päris suur osa Eestimaast.

                               Tartu Raatuse Kooli arendusjuht ja artikli autor Rene Leiner 


Miks me seda teeme? Võiks ju vaikselt ja rahulikult omaette oma toimetusi teha ning lisaülesandeid mitte võtta. Täidaksime koolina õppekavas ja teistest normatiivaktides kirjapandut ja kõik. Koolina on meil siiski veidi laiem vastutus ja eesmärgid, mistõttu oleme võtnud selge sihi pakkuda oma õpilastele võimalusi osaleda erinevates siseriiklikes ja rahvusvahelistes projektides. 

Tahame olla avatud kool, mitte seisva veega tiik. Üheks selle väljundiks on ka VeniVidiVici (VVV) õpilasvahetusprogramm. Läbi selle saame tuua oma kooli erinevaid põnevaid koolilapsi üle Eesti. Tutvustada praktikas oma koolikultuuri ning õppida läbi nende tundma teistsugust koolikultuuri. Ainult nii, läbi praktilise kogemuse, on võimalik tehe 1+1=3. 

Me ei kogu vahetusse tulnud või seal käinud õpilastelt struktureeritud tagasisidet, nagu seda teeb VVV. Samas üritan igast õpilasvahetusest kirjutada kokku uudisloo meie kooli kodulehele, kus peatume nädala tegemistel veidi pikemalt. Need lood sünnivad õpilastega peetud pikemate vestluste käigus, kus me nädala jooksul toimunut lahti mõtestada püüame.


 
 Vahetusõpilane Eleri (esiplaanil punaste juustega) koos teda võõrustanud 8.b klassiga
 
Me ei kogu vahetusse tulnud või seal käinud õpilastelt struktureeritud tagasisidet, nagu seda teeb VVV. Samas üritan igast õpilasvahetusest kirjutada kokku uudisloo meie kooli kodulehele, kus peatume nädala tegemistel veidi pikemalt. Need lood sünnivad õpilastega peetud pikemate vestluste käigus, kus me nädala jooksul toimunut lahti mõtestada püüame.

Üheks küsimuseks, mida ma alati vahetusõpilastelt küsin, on küsimus sellest, mida head, positiivset, innovaatilist võtaksid nad kaasa enda koolist meie kooli ja vastupidi. Eks kõrvaltvaataja pilk on alati väga kasulik. Õpid enam hindama kõike seda positiivset, mida ise ehk enam tähelegi ei pane. Abiks on ka kriitiline pilk, mis paneb sind mõtlema selle üle, kas üks või teine asi on lõpuni mõistlik või on vaja teha sõidukursil mingeid korrektuure. 

Mulle isiklikult on need vestlused vahetusõpilastega olnud väga meeldivateks tagasiside saamise hetkedeks. Eriti hindan nende õpilaste siirust ja otsekohesust öelda välja nii seda, mis oli hästi kui ka seda, mis nii hästi ei olnud. Ja kuna vahetusse tulevadki alati ikka julgemad ja iseseisvama mõttemaailmaga noored inimesed, siis seda hinnalisem see tagasiside on. Nad on olnud meile väga heaks peegliks.

Kui info võimalikust vahetusõpilasest klassideni jõuab, siis ollakse enamasti kohe elevil – kes, mis kus? Olen reeglina andnud info vahetussoovist korraga kõikidele sama klassiastme paralleelidele ning kes ees, see mees põhimõttel on klassid ise teinud selle valiku.
Kõige keerulisem on olnud leida külalistele majutust. Kui mu mälu ei peta, siis oleme kõik need, kellel majutus endal Tartus olemas olnud, ka kenasti vastu võtta saanud. Teistele oleme pidanud kahjuks tihti ära ütlema. 

Kuna oleme osalised ka mitmes rahvusvahelises projektis, kus samuti kodumajutused vajalikud, siis eks see koormus võib mõnel perel olla piisavalt suur, et lisa võtta. Samas on just klassikaaslase peres elamine kindlasti sellise vahetuse oluliseks boonuseks. Kindlasti ongi VVV programmis osalejatele suurimaks lisaväärtuseks võimalus suhelda eakaaslastega, leida uusi tutvusi ja sõpru. Miks mitte ei võiks siit alguse saada sõprus kogu järgnevaks eluks. 

Rääkisin just hiljuti ühe tüdrukuga, kelle klassis vahetusõpilane nädala õppis. Tema sõnul oli klass selleks väljakutseks koheselt valmis. Kuna neil on olnud varem probleeme just majutuse leidmisega, siis oldi väga rõõmsad ka seetõttu, et külalisel oli endal majutus Tartus olemas. 
Klassi tüdrukud lisasid vahtusõpilase kohe klassi Facebooki gruppi, kus kõik said temaga suhelda. Sisuliselt oldi esmasel näost-näkku kohtumisel juba omavahel internetiavarustes tuttavaks saadud. Selline eelsuhtlus aitab kindlasti kordades paremini sulanduda koheselt ka klassi atmosfääri. Kuna vahetusperiood on enamasti vaid nädalapikkune, siis on kiire sisseelamine väga oluline.
Meie õpilaste arvates laiendavad nii vahetusõpilaste külaskäigud meile, kui meie õpilaste käigud mujale, väga palju mõlema poole silmaringi. Saadakse rohkem teada sellest, mis teistes kohtades toimub, millised on erinevad koolid. Samuti võib vahetusõpilane anda lisatõuke õpimotivatsioonile. Kuna enamasti on kõik vahetuses käivad õpilased väga mitmekülgselt põnevad inimesed, siis ei saa seda aspekti kuidagi alahinnata. Näiteks meil hiljuti käinud õpilane valdas umbes seitset erinevat pilli, rääkis klassikaaslastele oma tihedast päevaplaanist ning sellest kuidas ta kõige sellega hakkama saab ja veel nii rõõmus on. Päris paljudele lisas see motivatsiooni ka ise veel tublim olla, paremini õppida ja samapalju jõuda. 

Iga vahetusõpilase visiit süstib vastuvõtva klassi õpilastesse rohkem julgust ja tahet ka ise vahetusse minna, leida uusi tutvusi, korraldada ühiseid projekte. Seega pealkirjas toodud matemaatiline tehe vastab VVV projektides osalejate puhul täiel määral tõele.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar