Eve Kikas, Tallinna Ülikool
Olen
kuulnud arvamust, et haridussfääris on uuringuid juba nii palju tehtud, et kõik peaks olema ära uuritud ja tuleks
lihtsalt tegutseda. Samuti on väidetud, et teaduslik lähenemine ja
kvantitatiivsed analüüsid haridusvaldkonda ei sobi, sest nähtused on
keerulised, erandeid palju ja leitu ei anna kasutatavat infot. Veelgi enam – toetuda tuleks
talupojamõistusele, meie endi tavakogemustele, sest oleme ju kõik koolis käinud
ja teame kuidas need asjad käivad. Samas, kui mõelda – kas ühiskond on selline
nagu siis, kui meie koolis käisime? Kas kool ei ole muutunud (ei peaks
muutuma)? Ja kui on, siis ei saame teada, kuidas uutes tingimustes lapsi kõige
efektiivsemalt õpetada-kasvatada?
Vajadus
uute uuringute järele on olemas. Kultuuridevahelised uuringud on näidanud, et
sama tegevusviis (nt kontrolliv kasvatus) omab erinevat mõju eri aegades ja
ühiskondades (nt autoritaarses vs demokraatlikus). Seega ei piisa lihtsast
teiste maade tulemuste üldistamisest.
Nüüd
siis kodutööde uuring. Küll suhteliselt väike valim ja ühekordne, kuid see-eest
mitmekülgsete hindamisviiside ja osalejatega – küsitleti laste vanemaid ja õpetajaid,
jälgiti reaalajas lapsi nende kodutööde täitmise ajal, testiti nende teadmisi, vaadeldi
tunde. Viidud läbi Eestis nüüd ja
praegu. Kas uuring andis uudseid tulemusinii, et saaks öelda – jah, seda me
enne ei teadnud, aga see on oluline? Kas üldse ja mida siit järeldada? Eelnevatel
kuudel on erinevad uurijad andnud ülevaateid mõningatest nii õpilaste, õpetajate kui vanematega
seotudleidudest. Kas see oli uudne või ootamatu, seda võis igaüks ise
otsustada. Kohatised vastuolulised tulemused kinnitasid vajadust komplekssete
uuringute järele – kasutama peaks erinevaid andmekogumise viise ja uurida
tuleks kõiki osapooli:lapsi, nende vanemaid ja õpetajaid. Järgnevas käsitlen erinevatel
meetoditel saadud tulemusi kodutööde eesmärkide, nende tutvustamise ja
individualiseerimise kohta.
Miks antakse kodutöid? Kasutamata
võimalused
Õpetajate
ja õpilaste arvamused sellest, mis on kodutöö andmise eesmärgid, läksid
üllatavalt hästi kokku. Üllatav oli leid juba seetõttu, et õpetajatelt küsiti
üldisemalt:kolme eesmärki, miks kodutöid antakse, õpilastelt konkreetse kodutöö
kohta. Valdav osa õpetajaid (seejuures oli neid protsentuaalselt rohkem teises
kui seitsmendas klassis) nimetas kodutöö eesmärkidena kordamist, harjutamist,
konkreetse oskuse õppimist ja tunnis
pooleli jäänu lõpetamist. Seda paljud lapsed ka tunnetasid. Neid eesmärke kinnitasid ka
vaatlused. Seega võib, arvestades erinevatel meetoditel ja erinevate
informantide kaudu saadut, järeldada, etkodutööde andmise põhieesmärgiks on
kordamine, harjutamine.
Mõnevõrra
nimetati ka teisi eesmärke nagu õpioskuste toetamine, koostööoskuste
arendamine, koostöö koduga. Paradoksaalne oli aga leid, et ainult seitsmendas klassis
nimetati huvi ja uudishimu tõstmist kui ühte
kodutöö andmise eesmärki. Kas teises klassis oletatakse, et huvi on niikuinii
olemas või kas vanematel õpilastel see puudub niivõrd suurel määral, et on
hakatud ka sellele aspektile mõtlema? Kuigi juba aastakümneid rõhutatakse
vajadust toetada õpilaste iseseisvust ja klassitegevused on selles suunas ka
muutunud, siis tundub, et kodutöid andes ei julgeta anda õpilastele vabadust ise
tegutseda. Kodus toimivad samad õppimise seaduspärasused nagu koolis, ka seal
saab edukalt õppida vaid siis, kui ollakse motiveeritud tegutsema. Tundub, et
see unustatakse aeg-ajalt ära. Kui tunnitegevused (metoodikad) on muutunud –
eelkõige selles mõttes, et kasutatakse järjest erinevamaid tegevusi, olenevalt
õppimise eesmärkidest, siis kodutööde sisu ja vorm tundusid olevat pigem
traditsioonilised kordamisele suunatud.
Õpilaste
vastustest hakkas silma, et 36% teise ja 12% seitsmenda klassi õpilastest ei teadnud kodutöö
eesmärki. Teise klassi õpilased ei oska veel järeldada eesmärkide kohta, kui
nendest otseselt ei räägita, seega võivad need ei-tea vastused viidata sellele, et õpetajad kodutöid piisavalt
sisse ei juhata. Just 2. klassis on ülesannete olulisuse ja kasuteguri selgitused
hädavajalikud. Kui õpilased tajuvad, et kodutöö eesmärk on lihtne
kordamine-harjutamine või kui nad ei oska oma tegevust ja selle eesmärke
mõtestada, ei pruugi nad kodutöö tegemisel väga aktiivsed ja motiveeritud olla.
Nii selguski, et õpilaste põhilised emotsioonid kodutööde teostamise juures olid väsimus
ja igavus ning kõige harvem kogeti elevust. See on igati oodatav tulemus, kui
tehakse tööd, mille mõttekust ei tunnetata. Seega tundub siin olevat mõtlemise
koht – kodutöid on kindlasti vaja anda, kuid need võiksid olla suunatud
pigem autonoomse, ennast juhtiva õppija
arendamisele, mitte ainult koolis õpitu kordamisele.
Mida tähendab kodutööde eesmärkide
selgitamine? Vastuolu küsitluste ja vaatluse vahel
Vastates
kodutööde andmise protsessi kohta, väitsid ligi pooled õpetajad, et nad
selgitavad koduse töö eesmärki ja koduse töö juhised loetakse klassis koos läbi,
kas enamasti või alati. Sama palju õpetajaid väitis end arutlevat kodutöö
lahendamiseks vajalike õpioskuste, teadmiste või materjalide üle alati või
enamikes tundides. Samas vaatlused neljakümne viies tunnis, kus kodutöid anti,
seda ei kinnitanud – kodutöö eesmärki ning juhiseid selgitati ligi 18%
tundidest ning veel vähem (9% tundidest) arutleti õpilastega kodutööde teostamiseks
vajalike õpioskuste, teadmiste ja materjalide üle.
Muidugi
võisid vastuolud olla osaliselt tingitud sellest, et vaadeldi ühte tundi ja see
võis olla just see, kus ei olnudki vaja midagi selgitada. Võib ju olla, et
õpetajad on kodutööde eesmärgid veerandi alguses ära põhjendanud ja hiljem seda
ei korda. Siin võib aga meenutada õpilastelt kuuldut – üle kolmandike teise
klassi õpilastest (ja 12% seitsmenda klassi õpilastest) ei osanud konkreetse
kodutöö eesmärki välja tuua. Õppimise seisukohalt on aga tähtis see, mida
õpilane tajub. Need tulemused tõstatavad küsimuse, mida õpetajad kodutöö
selgitamise all mõtlevad.Samuti viitavad vajadusele pikaajalisema uuringu
järele, sestjust vaatlusi oleks võinud läbi viia mitmekordselt ning pikema aja
vältel.
Mida tähendab õppetöö individualiseerimine?
Vastuolu küsitluste ja vaatluse vahel
Kui
küsida õpetajatelt, kui sageli nad oma õppetegevusi individualiseerivad
vastavalt õpilaste huvidele, oskustele ja muudele iseärasustele, vastavad nad
enamasti, et teevad seda sageli. Kodutöödega seoses võiks individualiseerimine
tähendada, et erinevatele õpilastele antakse kodutöid vastavalt nende huvidele
ja oskustele. Küsimustiku küsimustele vastas 60% õpetajatest,
et annavad kodutööde tegemisel valikuid, mis väljendub näiteks erinevates
teemades, ülesannete tüüpides, raskusastmes, mahus või vormis, kuidas kodune
töö esitada. Vähem, kuid siiski arvestatav hulk õpetajaid (38%) väitis, et
individualiseerivad koduseid ülesandeid. Individualiseerimisena nimetati, et
kodutöö jääb neile, kes klassis ülesandeid valmis ei jõua või et antakse
tublimatele täiendavaid ülesandeid ning veel lisaülesandeid neile, keda
valmistatakse ette olümpiaadideks.
Õpetajate
tunnivaatlused näitasid mõnevõrra teistsugust pilti. Vaid kolm õpetajat andsid
eraldi ülesande neile õpilastele, kes tunnis tööd ei lõpetanud. Teistes
klassides said kõik õpilased ühesuguse kodutöö.
Sama tendents ilmnes ka ühes meie varasemas uuringus, kus võrdlesime
õpetamistegevusi eesti ja soome esimeste klasside lugemistundides ning kus
selgus, et kui kaheteistkümnest vaadeldud klassist Soomes individualiseeris
õpetaja tegevusi viies, siis Eestis mitte üheski vaadeldud 21 klassist.
Individualiseerimiseks loeti neid tegevusi, kus õpetaja andis mingile
konkreetsele lapsele teistsuguse ülesande (k.a kodutöö) kui ülejäänud klassile.
Ka need vastuolulised tulemused viitavad vajadusele edasi uurida, mida erinevad
õpetajad individualiseerimise all mõtlevad.
Mida siit järeldada?
Inimesed
interpreteerivad olemasolevat infot, toetudes enda uskumustele, eelnevatele
teadmistele ja kogemustele, mis õpilastel ja täiskasvanutel on erinevad.
Termineid „konstruktivism“ ja „konstruktivistlik õpetamine“ on mõtestatud
erinevalt, vahel seostades konstruktivistlikku õppimist vastava õpetamisega.
Tegelikult, kui lähtuda sellest, et õppimine tähendab uue informatsiooni vastu
võtmist, interpreteerimist, säilitamist ja hilisemat kasutamist, on igasugune
õppimine (individuaal)konstruktivistlik – õppija loob enda teadmised ise – ning
pole tähtis, kas õpetamine on õpetajakeskne või õppijakeskne või koos
kaaslastega. Õppija seisukohalt on ainuoluline see, kuidas tema infot tajub ja
mõtestab. See tähendab, et ei piisa sellest, et uuritakse õpetajaid (või
lapsevanemaid) – selline lähenemine annab teavet õpetaja ootustest, plaanidest,
tema poolt interpreteeritud tegevustest, kuid ei anna infot selle kohta, kuidas
need tegevused õpilase poolt vastu võetakse.
Kodutööde
uurigu tugevuseks oli just kompleksne disain ning see, et küsitleti-vaadeldi
nii õpilasi, nende vanemaid ja õpetajaid. Selgusid probleemid (nt kodutööde
liigne ühetaolisus, nende eesmärkide mittemõistmine osade õpilaste poolt, õpilaste
väsimus ja tüdimus), millele võiksid enda tööga seoses mõelda õpetajad, kuid
sügavamalt kindlasti õpetajate
koolitajad. On selge, et selle uuringu andmeid tuleb edasi analüüsida, minnes
lähemale õpilase tasandile. Näiteks oli artiklites kirjutatud keskmistest, ent
huvitav oleks vaadata, kuidas langevad kokku õpetaja ja tema klassi õpilaste arvamused,
kuivõrd õpilaste emotsioonid on seotud õpetajate tegevuste ja eesmärkidega jne.
Uuringu puuduseks on see, et näitajaid on uuritud ühekordselt. Arengut ja
näitajate omavahelisi mõjusid saab uurida vaid longituudselt. Siit järeldub
praktiline tõsiasi – õppimise ja õpetamisega seotud valdkonda on mõistlik
uurida kompleksselt, kirjeldades kõiki osapooli ja keskkondi, kasutades
erinevaid hindamisviise, hinnates nähtusi mitmekordselt ja rakendades keerukaid
statistilisi analüüse. Sellised uuringud vajavad pikaajalist finantseerimist, mis
tähendab, et rakenduslikke tulemusi on raske saavutada täna levinud ühekordsete
lühiajaliste projektide kaudu.
Üks
võimalus leitust edasi minna on ka õpilasi täpsemalt intervjueerida.
Kirjalikud küsimustikud sisaldavad
enamasti valikvastuseid, avatud küsimustele kiputakse,kas üldse mitte vastama
või tehakse seda lühidalt. Intervjuudest saaks sügavama ja mitmekülgsema pildi.
Lõpetuseks esitan osa minu vestlusest kolmandas klassis õppiva lapselapsega.
Laps õpib koolis, kus kodutöid antakse sageli ning aeg-ajalt on temagi kurtnud
väsimust ja tüdimust neid tehes. Vestlusest koorus aga üpris mitmetahuline
pilt, mis kinnitas seda, et innustunult õpitakse siis, kui tuntakse ennast
hästi, kui õpitav on jõukohane ning on võimalus ka endal otsustada, kuidas ja mida teha. Samuti
viitasid vastused sellele, et kodutöid andes on võimalik seda olukorda
saavutada.
Mina (M): Räägime natuke kodutöödest. Mida
sa arvad, kas need on huvitavad või igavad?
Tema (T): oleneb kodutööst.
M: Missugused on huvitavad?
T: Need, mis antakse pikema aja peale. Kui
ma saan mõtelda, mida teha, otsida arvutist materjale ja pilte, lugeda ja töö kokku
panna. Kui ma saan ise oma tööd kujundada, see on nii vahva!
M: Kas õpetaja ütleb, mida te peate
tegema?
T: Ta annab teema, aga meie saame ise
valida, mida me täpsemalt teeme. Ta räägib, kust materjali otsida.
M: Aga missugused kodutööd on igavad?
T: Need, mis on rasked ja millest ma aru
ei saa. Aga mõnikord on olnud ka nii, et isa seletab mulle need tööd ära nii,
et ma aru saan ja siis nad on olnud
täitsa huvitavad.
M: Kui sa mõtled tagasi kodutööde
tegemisele, siis mis tunne sul nendega seoses meenub. Kas see on rõõm, huvi,
elevus, igavus, tüdimus või veel midagi muud?
T: Oleneb sellest, kuidas päev enne on
olnud. Mõnikord olen ma koolist tulles nii väsinud, et ei jõua ega taha midagi
teha. Kui nii ei ole, on kodutöid täitsa huvitav teha.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar