Pille
Liblik
Haridus
ja Teadusministeeriumi üldhariduse osakonna asejuhataja
|
Eestis
on koole, kus ollakse ikka veel kinni nii-öelda igaks juhuks kõige ära
õpetamises, kuigi sellega teadmised ei süvene. Õpetajatel tekib hoopis
frustratsioon, sest õpetades pingutatakse üha enam ja enam. Kujundlikult
püütakse juba täis klaasi täita veel enam ja ollakse üllatunud, kui see üle
ajab. Tegelikult on koolidel
praegugi kõik võimalused ja õigused probleemi lahendamiseks.
Ülekoormatud ja ainekeskse õppekava teema tõuseb kõneks eriti
kevadel, kui kooliväsimus on maad võtmas.
Eesti kool peab töötama nende põhimõtete kohaselt, mis on kirjas riiklike
õppekavade üldosas ja ainekavades. Paraku juhtub ikka veel, et koolid ja
õpetajad ei teadvusta vajadust läheneda õpilasele terviklikult, tegeleda tema
üldise arengu toetamisega ning hoida tasakaalus ainealaste teadmiste omandamist
ja oskuste kujunemist. Õppekavade põhimõtete järgimata jätmine ongi õppimis- ja
õpetamiskoormuse suurendamise üks põhjusi.
Riiklik õppekava seab esikohale õppija huvid ja võimekuse, sätestades kokku lepitud standardi
teadmistele, oskustele ja hoiakutele, mida laps teatud ajaks peab omandama.
Õppe korraldamisel tuleb lähtuda lisaks õpilaste individuaalsusest ka kooli
eripärast ning vastavalt sellele koostada kooli õppekava. On selge, et kool
Lõuna-Eestis või rannikul, suurlinnas või metsade keskel saab muuta õppimise ja õpetamise huvitavamaks osalt
sarnaselt, kuid osalt erinevalt. Kui õppekava võimalusi järgida vaid
deklaratsioonidena, siis jääbki üle ainult ainekesksus ehk soov kõik ära
õpetada, hoolimata sellest, mida inimene pärast kooli lõpetamist teadma peaks.
Kõige olulisem õpilase jaoks on ju ikkagi saada koolist alus elus hakkama saamiseks,
oma seisukoha kujundamiseks, kriitiliseks suhtumiseks ja konstruktiivseteks
lahendusteks.
Ainekesksuse vähendamiseks on
õpetajatele abimaterjalina koostatud õppeprotsesside kirjeldused. Nendesse on
kätketud tänaste õpetajate tarkus selle kohta, mida laps peab oskama
koolitunni, õppeaasta ning kooli lõpuks ja pärast seda. Õpetajad on
kirjeldanud, missugused on võimalused siduda tervikuks erinevate ainete
taotlused, kujundada inimeseks olemise oskust ja jõuda soovitavate õpitulemusteni.
Ära on näidatud, kuidas
õppetegevuse kavandamisel saab jätta ruumi ka koostööks ja õpitu kinnistamiseks.
Edasine sõltub juba konkreetsest koolist ja
sellest, kas on võetud aega küsida endalt ja kolleegidelt „miks ma seda või teist
õpetan? Mida õpilased minu tegevuse tulemusena oskavad?“ Iga kooli, kus on
märke aine- ja ainekavakeskse lähenemisega õpetamisest, õpetajad ja juhtkond, peaksid
endale neid küsimusi esitama. Lahenduseks ei ole riikliku õppekava
ignoreerimine, vaid kooli õppekava arendamine riikliku õppekava põhimõtetest
lähtuvalt.
Järjest enam kostab arvamusi
ainekesksusest lahtisaamise vajadusest. Tõepoolest – ei pähe tuubitud korrutustabel
ega võõrkeelsed väljendid kasvata inimest, aga neid omandamata ei saa panna alust
analüütilisele mõtlemise ega võõrkeeles suhtlemisoskuse kujundamisele. Iseasi,
kas korrutustabeli õppimine ja hindamine on matemaatikaõpetuse pärusmaa või
suudetakse oskust kasutada loodus-, sotsiaalteadustes ja muudes
eluvaldkondades. Kas eluks ja edasiõppimiseks vajalik suudetakse omandada mitte
näiteks 120, vaid 96 kursuse jooksul.
Nii õpetajate, lapsevanemate kui ka koolijuhtide soov on vähendada
õppekoormust ja omandatavate detailide mahtu, kuid kõik kärped peaksid olema
tehtud kellegi teise arvelt. See tähendab, et kõige lihtsam õigusaktidesse
sisse kirjutatud kohustus ja ühtlasi privileeg – teha koostööd – ei toimi.
Et toetada koole veelgi enam ainekesksuse vähendamisel, õppeainete
lõimimisel ja koostöö soodustamisel, oleme algatanud ka põhikooli- ja
gümnaasiumiseaduse muudatused. Ennekõike tähendab see igas õppeaines kokku leppimist,
kas oleme valmis õppe mahu vähendamiseks millestki loobuma ja aru saama, et ei
õpilased ega õppeaeg ole kummist. Erinevate ainete õpetajatelt nõuab see teatud
loobumisi ja tunnistamist, et seniste harjumuslike kirjeldatud õpitulemuste
loendit on vaja revideerida. Sellised kokkulepped õpetajate seas annavad
eeskuju õpilastele ja tõstavad lapsevanemate usaldust Eesti kooli vastu.
Artikkel ilmus esmakordselt 22. aprillil 2016 Õpetajate Lehes.
Artikkel ilmus esmakordselt 22. aprillil 2016 Õpetajate Lehes.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar