Grusiinid külastasid novembris ka Eestit, et tutvuda meie haridusoludega. Delegatsiooni eestvedaja Natia Jokhadze Gruusia Haridus- ja Teadusministeeriumist rääkis Huvitava Kooli pädevuspõhise õppe konverentsil ka Eesti õpetajatele Gruusia õppekava arendamist ja kinnitas, et Eesti kogemusest on neil olnud palju õppida.
Tutvustasin Gruusia õpetajatele ja haridusvaldkonna otsustajatele Eesti õppekava rakendamise kogemust. Grusiinide seas tekitas elavat huvi see, kuidas algatuse Huvitav Kool kaudu on võimalik koole ja lapsevanemaid innustada, sisendada usku, et õppimine ja õpetamine on huvitav ja loov tegevus. Gruusia kontekstis oli põnev arutada, kui oluline on koolidel selgitada oma valikuid ja õpetamise ning õppimise põhimõtteid – olgu need seotud siis kujundava hindamisega, õpetajate professionaalsuse toetamise jmt-ga.
Soome Kooliameti esindajal, kes samuti konverentsil esines, oli
väga hea meel tõdeda, et sõnumid õppekava rakendamise võimalikkusest, mis Soome
ja Eesti Gruusiasse kaasa tõid, lähtusid samadest põhimõtetest.
Konverentsi jooksul arutasid Gruusia haridustöötajad
Huvitava Kooli mõttekoja mudelit kasutades oma riigi hariduse edulugude üle,
kirjeldasid esmajoones lahendamist vajavaid probleeme ja esitasid ettepanekuid
lahendusteks.
Vaatamata sellele, et Eesti ja
Gruusia on kultuuriliselt erinevad, oleme mitme põlvkonna vältel
hariduse korraldamisel lähtunud ühest ja samast minevikust. Oma
jälje on see jätnud mõlemale ning on hea meel, et saame Eesti
kogemustega abiks olla riigile, kus veel 2008. aastal käis sõda.
Kui Eestis on suudetud kokku leppida hariduse strateegilistes suundades
elukestva õppe põhimõtteid järgides, siis Gruusias raskendab olukorda
sisepoliitika – õigemini see, et poliitiliste jõudude sagedane vahetumine ei
võimalda kokku leppida põhimõttelistes küsimustes. Gruusia kolleegid
tunnistasid, et tugevuste leidmine oli raske, samas
probleemide loend kippus pikaks venima.
Siiski rõõmustavad grusiinid, et lõpuks ometi hakkab neil valmis saama riiklik õppekava, mille
rakendamist toetab valitsus. Õppekava koostamise protsessis on välja
kujunenud parem suhtlus nii koolidel omavahel kui ka ministeeriumiga. Õpetajad tunnistavad, et nad töötavad
vähem kontrollimise ja järjest enam õpetamise nimel.
Peamised probleemid on seotud koostöö edendamisega erinevate huvigruppide vahel,
lapsevanemate teadlikkuse tõstmise ja kaasamisega. Liiga palju on
ülalt-alla regulatsioone, mistõttu koolidel ei ole motivatsiooni võtta
vastutust oma tegevuse eest. Õppimist ja õpetamist
takistab ka koolikeskkond, mis vajab uuendamist.
Erinevates aruteludes jõuti
üldpädevuste ja kompetentside kujundamise vajaduseni. Olgu selleks siis
õpilaste üldpädevused või õpetajate ja koolijuhtide kompetentsus. Tõdeti, et
õppekava saab teoks ikka tänu inimestele ja kui õpetajate seas on vastuseis
muutustele, siis selle kummutamine on ennekõike koolijuhi ülesanne.
Tbilisisse jäi tõlkimiseks
Huvitava Kooli tutvustusvideo. Lisaks
strateegilistele plaanidele on grusiinid huvitatud koostööst Eesti õpetajatega
ja Eesti koolide edulugudega tutvumisest.
Tbilisi konverentsi korraldasid Gruusia Haridus- ja Teadusministeerium, Eesti saatkond Gruusias, SA Innove ja UNICEF.
Tbilisi konverentsi korraldasid Gruusia Haridus- ja Teadusministeerium, Eesti saatkond Gruusias, SA Innove ja UNICEF.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar