Hariduskonverentsi teine päev Raatuse Koolis lõpeb teemadeplokiga, mille üldnimetajaks on "mõtlemine ja aeg". Selles plokis mõtiskleb professor Marju Lauristin teemal "Kas tulevikuinimesed on tänastest vaimselt vaesemad" ning Tõnis Lukas ja Indrek Lillemägi toovad osalejateni need sõnumid, millega rikastada haridusstrateegia 2021-2035 erinevate valdkondade visioone. Konverentsi kokkuvõtte teeb Haridus- ja Teadusministeeriumi üldharidusosakonna asejuhataja Pille Liblik.
Kas tulevikuinimesed on tänastest vaimselt vaesemad?

Marju Lauristin on Tartu Ülikooli sotsiaalse kommunikatsiooni professor. Oma teadustöös tegeleb ta ühiskondlike muutuste uurimisega ning on praegu eriti huvitatud digipöörde mõjust kultuurile ja haridusele
Oma ettekandes mõtiskleb ta selle üle, millist mõju võib avaldada raamatute asendumine sõnumite ja piltidega nutiseadmete ekraanidel tulevase põlvkonna vaimsele horisondile ja intellektuaalsele arengule. Olemata pessimist, arvab ta, et põhiline probleem on selles, kuidas vältida kultuurimälu ja kadumist ja vaimse maailma muutumist meemide pinnavirvenduseks. Haridus on ainus viis selle probleemiga toimetulekuks, kuid selleks peab haridus muutuma sihiteadlikuks sillaehitajaks uue põlvkonna vaimuilma, süvakultuuri ja virtuaalreaalsuse vahel. Selleks tuleb digitehnoloogiatel ja tehisintellektil põhineva maailma jaoks ümber mõtestada kultuurilised väärtused ja pädevused, mille kujundamist me hariduselt ootame.
Sõnumid konverentsilt, millega saame rikastada haridusstrateegia 2021-2035 konkurentsivõime valdkonna visiooni

„Eelduseks, et
saaksime noore arengut mõjutada, on huvi tekitamine teadmiste ja oskuste vastu.
See huvi tekib, kui noor tunneb, et ta on kaaslooja, et ta huvitab kedagi ja
et temast sõltub midagi. Siiani on noore arenguteel ees koolitüüpide ja
ametkondlike omandivormide erisustest ning jäikadest õppekavadest moodustunud
barjäärid. Need tuleb maha võtta individuaalselt arenguteelt!“
Sõnumid konverentsilt, millega saame rikastada haridusstrateegia 2021-2035 väärtuste ja vastutuse valdkonna visiooni

Olen see, mis minu ümber, konverentsi kokkuvõte

„Mõtte- ja mõistemängud muutusid minu jaoks tähtsaks
lasteaias, kui kaaslastega mõnikord ka lõunauinaku ajast sosinal sõnatähendusi
mõistatasime. Unistan sellest, et ka tulevikus oleks noorte jaoks oluline
mõtlemine ja mõtisklemine. Unistus saab teoks üksnes juhul, kui selle nimel
tegutsetakse ja ahvatletakse juurdlema, fakte otsima ning kriitiliselt
mõtlema.“

Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar