Haridusinnovatsioon levib Läänemaa koolides jõudsalt,
edasiseks arenguhüppeks tuleb muutustega kaasa saada kriitiline mass
õpetajaid ja koolijuhte ning kogukond peab koole uuenduste elluviimisel
toetama. Nii leiti eile Haapsallu kogunenud Huvitava Kooli mõttekojas,
kus osales ligi 70 Läänemaa õpetajate, õpilaste, koolijuhtide, kohalike
omavalitsuste, vabaühenduste, ettevõtete ja kultuuriasutuste esindajat.
Läänemaa hariduses on palju positiivset
Läänemaa hariduse tugevusena toodi välja hooliv ja avatud kogukond
ning terviklik ja valikuterohke haridussüsteem, kus õpivõimalused on
tagatud väga erinevatele sihtrühmadele, sealhulgas erivajadustega
inimestele. Tõsteti positiivselt esile särasilmseid eestvedajaid,
koolide koostööd Matsalu looduskeskuse, Kaitseliidu, Töötukassa ja
Rajaleidja keskustega, valikuterohket huviharidust, noorte
innovatsioonikeskuse Innokas tegevust ja tublisid õpilasaktiive.
Mitmed koolid on rakendanud õppekorralduses uuenduslikke lahendusi,
näiteks Läänemaa Ühisgümnaasiumis on ühe ainetunni pikkuseks 75 minutit
ja Vormsi kooli esimeses klassis tunniplaani ei olegi. Koolikeskkond on
turvaline, sest omanäolistes väikekoolides lähenetakse igale õpilasele
individuaalselt, koolides ja lasteaedades rakendatakse kiusamisvastaseid
programme ja MTÜ Hoovõtukeskus on loonud tugiperede süsteemi koolist
väljalangemise ohus olevatele lastele, toodi välja mõttekojas.
Läänemaa Arenduskeskuse eestvedamisel on haridusinnovaatilised
tegevused maakonnas koordineeritud ja tehakse süsteemset koostööd, et
haridus vastaks tänapäeva ühiskonna ootustele ning kogukonna rahulolu
koolidega oleks suurem. Arenduskeskuse juhataja Andres Huul sõnas
mõttekojas, et tänaseks ollakse 13 kooli koostöös Läänemaa
haridusinnovatsiooni kava kokkuleppimisega lõpusirgel. „Tänane mõttekoda
kinnitas minu jaoks, et haridusinnovatsiooni mõtte kogukondadesse
viimisel peab võtmeroll olema õpilastel. Võtame kooli juhtkondadega
ühendust ja lepime kokku, mis edasi hakkab juhtuma,“ lisas Andres Huul.
Põhiprobleemiks on õpilaste ja õpetajate madal motivatsioon
Piirkonna hariduse probleemidena tõusetusid mõttekojas
professionaalsete ja uuendusmeelsete, samuti noorte ja meesõpetajate
vähesus ning asjaolu, et paljud õpetajad on väheneva õpilaste arvu
tingimustes sunnitud töötama osalise koormusega. Tõdeti ka, et liiga
projektipõhine koolielu ei pruugi tagada heade algatuste
jätkusuutlikkust, kõiki piirkondlikke võimalusi – näiteks tugistruktuure
ja häid võimalusi merehariduseks – ei ole ära kasutatud,
transpordikorraldus takistab kohati laste huviringides osalemist ning
reaal- ja tehnikaalaseid huviringe on liiga vähe.
Palju arutleti mõttekojas õpilaste ja õpetajate motiveerituse üle.
Leiti, et sageli ei ole õppimine piisavalt mõtestatud ning õpilane ei
saa aru, miks ta õpib. Toodi välja, et koolide füüsiline, sotsiaalne ja
vaimne keskkond ei vasta tänapäevastele vajadustele ning õppiva
organisatsiooni põhimõtetele. Väsinud ja ületöötanud õpetajad jäävad
sageli oma probleemidega üksi, sest muredega väljatulemisel seatakse
nende kompetentsus kahtluse alla, arvati mõttekojas. Tõdeti, et koostööd
erinevate õppeainete õpetamisel on vähe ning koolisüsteem vajab
suuremat paindlikkust, et võimaldada õpilastele rohkem valikuid.
Samuti räägiti koolide meediakuvandist. Toodi välja, et
ajakirjanduses keskendutakse probleemidele, kuid hariduse edulood ei ole
leidnud piisavat kajastust. Nenditi, et oma osa selles on ka koolidel
endil, kes ei suhtle piisavalt avatult ega oska või ei soovi oma
positiivseid kogemusi meedias kajastada.
Lahendustesse saavad panustada kõik
Mõttekojas esile tõstetud probleemidele pakuti ka lahendusi. Näiteks
tuleks koolidel teadlikult tegeleda mainekujundusega ja teha
meediaplaan, mille rakendamises osalevad nii õpilased, õpetajad kui ka
lapsevanemad. Läänemaa loodus-, inim- ja kultuuriliste ressursside
parimaks rakendamiseks tuleb õppetöö planeerimisse kaasata õpilasi ja
lapsevanemaid ning muuta koostöös koolide õppekavad piirkondlikest
eripäradest lähtuvaks ja omanäoliseks.
Leiti, et lapsevanemad võiksid rohkem huvi tunda, mis koolis toimub
ning pakkuda oma abi kooliuuenduste ellu jõudmiseks. Näiteks saavad
vanemad praktilise töökogemuse kaudu külalisõpetajana või õpilasi
töökohal vastu võttes suurendada koolis õpitava seotust päris-eluga,
minna saatjana kaasa õppekäikudele, tunnustada häid ja uuendusmeelseid
õpetajaid ning juhendada huviringe. Mõttekojas osalenud õpilased
rõhutasid, et oluline roll on ka neil – õpilased peavad aktiivselt
tegema ettepanekuid õppetöö huvitavamaks muutmiseks ja juba
olemasolevaid võimalusi maksimaalselt ära kasutama, samuti hoidma
õpetajatega lähedast suhet, neid positiivselt toetama ja tunnustama.
Lahenduste ellu jõudmisel nähti lisaks õpetajatele, koolijuhtidele,
õpilastele ja lapsevanematele rolli ka kohalikel omavalitsustel,
hoolekogudel, ettevõtjail, vabaühendustel ja koolide vilistlastel ning
teistel hariduse sõpradel. Leiti, et sarnased mõttekojad tuleks läbi
viia ka valdade ja koolide tasandil, et veel konkreetsemates tegevustes
ja koostöölahendustes kokku leppida.
Läänemaa
regionaalne mõttekoda oli järjekorras kaheksas, seni on toimunud maakondlikud
mõttekojad Valgamaal, Lääne- ja Ida-Virumaal, Jõgevamaal, Viljandimaal,
Saaremaal ja Hiiumaal. Suur tänu kõigile osalejatele ja Lääne
Maavalitsusele ning Läänemaa Arenduskeskusele, kes mõttekoda korraldada aitasid!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar